Kjøkkenhagen - Fra jord til bord

Nå er vi ferdig med planting og såing i kjøkkenhagen. Det er spennende å følge prosessen fra jord til bord!

Våren er her, og det er på tide å jobbe litt med kjøkkenhagen. Barna har vært med på å så og plante ulike grønnsaker og vekster. I tillegg har vi også bærbusker som vi gleder oss til å kunne plukke av.

Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (Kunnskapsdepartementet, 2017) sier blant annet at barnehagen skal bidra til at barna får innsikt i matens opprinnelse, produksjon av matvarer og veien fra mat til måltid. Som gårdsbarnehage er dette noe barna helt klart får god erfaring med, både i forhold til kjøtt og vekster. Barna er SÅ flinke og engasjerte!

På høsten, når det er på tide å høste fra hagen, lager vi både saft, gele og syltetøy. Dette er også noen av gevinsten på den årlige basaren vi har litt utpå høsten. Det er gøy å spise og drikke noe man selv har vært med å lage!