Sykdom

Dersom barnet ikke kan følge det opplegget vi har i barnehagen, med aktiviteter og utetid er det for sykt til at det kan komme. Da må barnet holdes hjemme. Det er viktig at dere gir beskjed til barnehagen dersom barnet ikke kommer, på grunn av sykdom eller andre årsaker. Dersom vi ikke får beskjed risikerer vi å måtte vente på et barn som aldri kommer før vi kan begynne med dagens aktiviteter. Om barnet skulle bli sykt mens det er i barnehagen vil vi ta kontakt med foreldrene.

Hvor lenge barnet må holdes hjemme avhenger av hvilke symptomer/sykdom barnet har. Dette er for å unngå videre smitte blandt resten av barna, og skal overholdes selv om barnets allmenntilstand er bra.

Ved oppkast eller diare skal barnet holdes hjemme i 48 timer etter siste gang barnet hadde diare eller oppkast.

Når barnet har hatt feber skal det være feberfri i et døgn før det kommer tilbake til barnehagen.

Når barnet har øyekatarr kan det komme i barnehagen om det er en virusinfeksjon. Hvis det er en bakteriell infeksjon skal behandling settes igang før barnet kommer tilbake til barnehagen. Barnet kan da komme i barnehagen dagen etter igangsatt behandling. Er allmenntilstanden redusert eller at øynene renner mye skal barnet holdes hjemme.

Er du usikker på om barnet ditt kan komme i barnehagen anbefaler vi at du ringer barnehagen og spør.