Lunde gårdsbarnehage

Vi er en barnehage med plass til 20 barn fra 2-6 år. Barnehagen holder til på Lunde gård i vakre naturomgivelser oppi åsen på Raufoss. Lunde gårdsbarnehage er en natur- og friluftsbarnehage like mye som den er en gårdsbarnehage. Vi ser på friluftslivet som en viktig del av vårt pedagogiske arbeid og vi mener at dette har stor betydning for barnas utvikling både fysiske og psykisk.

«Gjennom kroppslig aktivitet lærer barn verden og seg selv å kjenne. Ved sanseinntrykk og bevegelse skaffer barn seg erfaringer, ferdigheter og kunnskaper på mange områder»

Skogen og naturen rundt oss gir muligheter for mestring, opplevelse og glede, uavhengig av alder og utviklingsnivå. Mestring er en viktig faktor i barns læring og utvikling, og som voksne skal vi legge til rette for at barna opplever mestring og glede i hverdagen. Mestring styrker selvbildet og gir mot til å gå på nye utfordringer, og til å takle utfordringer man ikke overvinner på første forsøk.

Vi tilbringer mye tid ute i naturen, og vi erfarer at de forskjellige uteområdene vi bruker gir oss mange flotte arenaer for lek, opplevelser og læring. Barna er med på alle aktivitetene de voksne gjør og deltar aktivt. Som voksne er det viktig at vi tar oss tid til å undre oss sammen med barna og lar de få delta på sine premisser. Vi ser også at all tiden vi tilbringer ute skaper selvstendige barn som samarbeider godt og finner løsninger på de problemer og utfordringer de kommer over. Det skaper et godt samhold i barnegruppa å jobbe mot felles mål, noe vi har fokus på er at barna skal klare å hjelpe hverandre når de ikke klarer selv.