Hest som pedagogisk verktøy

Shetslandsponnien vår Timon er en unik ressurs hos oss og vi ønsker at barna skal lære å observere kroppsspråk, gjensidig tillit og mestring i samarbeid med hest.

Stell og kos:

Det å strigle, skrape ut av høvene og føle den myke pelsen mot hånden, flette manen eller bare det å skulle "dulle" med det store vennlige dyret kan være med på skape nærhet og en indre ro for barnet. Vi lære oss å tolke kroppspråket ved å observere ; hvordan ser hesten ut når den er fornøyd eller irritert? Hvordan tilnærmer vi oss hesten på en trygg måte? Barna lærer å sette på grime, legge på salen, feste gjorden og hva de ulike kroppsdelene heter.

Leietrening:

Det å skulle være en snill og tydelig leder som hesten ønsker å følge, hvordan holder vi tauet og hvordan skal man gå i forhold til hesten. Dette er punkter som gir mestringsfølelse og glede når hesten har din oppmerksomhet og følger deg dit du leder den = gjensidig tillig

Riding:

Oppleve glede og kriblinger i magen når en får sitte på ryggen til hesten i skritt og i trav. Lære å stige av og på selv, ri og styre alene, lære "tøyletak" og få en forståelse på at en må være "myk i hånda" bidrar til et godt samspill mellom barnet  og hesten

Kjøring:

Legge på salen og spene for sulkyen, riktig tømmetak og styre selv, kjenne på følelsen av å ha kontroll på sulkyen gir fartsfylt spenning, balansetrening og moro!

Vi har tro på at dette gir mestring og glede hvor barna samarbeider og bygger gode relasjoner seg i mellom og med hestene.