Kosthold

For å være ernæringsmessig fullverdige måltider, bør måltidene settes sammen av mat fra tre grupper. Ut fra kunnskap om småbarns kosthold og næringsinnholdet i matvarer, vil variert bruk av matvarer fra disse gruppene over tid gi barna tilstrekkelig med energi og næring mens de er i barnehagen. Grovt: Grovt brød, grove kornprodukter, poteter, ris, pasta etc. Grønt: Grønnsaker, frukt og bær Gunstig: Fisk, annen sjømat, kjøtt, ost, egg, erter, bønner, linser etc. (Helsedirektorates retningslinnjer for mat og måltider i barnehagen)

Vi har fokus på sunn og variert kosthold i barnehagen og er en 5 om dagen sertifisert barnehage.Vi har varmmat en gang i uken som vi lager på bål. Barna er med på å tilberede maten og sammen forsker vi på smak og konsistens. Ved å la barna få være aktivt deltagende i hele prosessen samtidig som vi undrer oss sammen har vi tro på at vi skaper sunne og varierte matvaner samtidig som vi utvider smakssansen.

Bursdagsfeiring:

I Lundegårdsbarnehage feirer vi bursdag med brask og bram, barna får krone, "raketter" og sang samtidig som de får velge seg ut en matrett som vi sammen lager med en gruppe barn. Det er barnet som skal være i fokus og vi ønsker derfor ikke at det medbringes kaker eller is.