Hvem er vi og hva gjør vi?

Her i barnehagen er det livet på gården og friluftslivet som står i sentrum, og danner den faste rammen i arbeidet med barna. Det finnes et stort rom for spontanitet og kreativitet, og barnas medvirkning legges vekt på i hverdagen. Leken skal stå i sentrum i et inkluderende og trygt miljø hvor alle har venner og trives, både barna og de voksne.

Lunde gårdsbarnehage er en natur- og friluftsbarnehage like mye som den er en gårdsbarnehage og vi ser på friluftslivet som en viktig del av vår pedagogiske arbeid og av stor betydning for barnas utvikling. Vi ser at skogen og naturen rundt oss gir alle barna muligheter til mestring, opplevelse og glede, uavhengig av alder og utviklingsnivå finner alle utfordringer som passer for seg. Mestring er en viktig faktor i barns læring og utvikling, og som gode voksne skal vi legge til rette for at barna opplever mestring i hverdagen. Mestring styrker selvbildet og gir mot til å gå på nye utfordringer, og til å takle utfordringer man ikke overvinner på første forsøk.

Vi tilbringer mye tid ute i naturen, og vi erfarer at de forskjellige uteområdene vi bruker gir oss mange flotte arenaer for lek, opplevelser og læring. Når vi er ute opplever vi at det er mindre konflikter mellom barna og også mellom barna og voksne. Leken flyter bedre ute og varierer stort etter hvilken årstid det er og i hvilket område vi tilbringer dagen.

Barna er med på alle aktivitetene de voksne gjør og lærer seg å bruke redskaper som kniv, øks, og sag. De lærer mye som sammenhenger i naturen og i hverdagslivet. For å kunne fyre bål når vi fryser om vinteren må vi samle ved og tørke denne om sommeren.

Det vokser sopp, bær, grønnsaker og frukt i skogen og i hagen om høsten, disse kan vi plukke å spise med en gang, eller vi kan lage noe godt av dem. Men ikke alt vi finner kan spises, det er viktig at man er helt sikker på hva det er før vi putter noe i munnen! Barna er veldig flinke til å kjenne igjen hvilke arter vi kan spise, og er bevisste faren for at andre kan være giftige.

Barna får mange erfaringer med vær og vind, med hvordan vi skal kle oss for å kunne være ute til alle tider uten å fryse eller bli våte.

Vi ser også at all tiden vi tilbringer ute skaper selvstendige barn som samarbeider godt og finner løsninger på de problemer og utfordringer de kommer over. Det skaper et godt samhold i barnegruppa å jobbe mot felles mål, noe vi har fokus på er at barna skal klare å hjelpe hverandre når de ikke klarer selv.

Barnehagen ligger på tunet av en gård, og i fjøset har vi mange slags dyr som vi steller og koser med. Det finnes kaniner, kviger og okser, hester, høner og sauer på gården akkurat nå. Også bor Fretex, som er gårdskatta der:) Vi ønsker etterhvert å utvide dyreflokken med noen geiter og bytte ut kviga og oksene med to telemarkskuer. Akkurat når dette blir er enda ikke bestemt.

Vi følger livet på gården tett og deltar i det som skjer gjennom året. Vi er for eksempel med på steinplukking og potetopptaking, Det å føle at de er til nytte og hjelper til liker barna godt, og de deltar med stor arbeidslyst! Vi følger også dyras syklus gjennom året, med parring, fôring, klipping, fødsler og alt annet som skjer i fjøset.

Hestene er barna glade i og Timon blir gjerne med oss på en tur slik at barna kan få en ridetur. Barna får også lære mye om hvordan de forskjellige dyra skal håndteres, hvordan de kommuniserer med oss og hvorfor de ser ut som de gjør. Hva slags egenskaper dyra har som gjør at de er gode å ha som husdyr, og hvilke produkter vi kan høste fra dem.

Vi ønsker at barna skal utvikle et godt forhold til dyra som er preget av respekt og trygghet. Dyra er rundt oss i hverdagen og barna lærer å omgås dem gjennom den daglige kontakten.

Vi ser det som særlig viktig at barna får grunnleggende verdier de kan ha med seg videre i livet om hvordan maten vår blir laget og hvor viktig den er for oss, og om hvordan vi bør opptre for å ta vare på naturen rundt oss og ha glede av den uten at den tar skade av det.