Den naturlige lekeplass

Vi bruker mye tid i naturen, i nærområdet rundt barnehagen eller på turer til de mange flotte stedene i naturen rundt oss. Barna finner på leker og aktiviteter etter årstidene og hvilke muligheter som ligger i området akkurat den dagen. En og samme bakke kan være tusen forskjellige ting, og alle finner utfordringer som passer til sitt nivå.

Vi tilbringer mye tid ute i naturen. Naturen er en fin arena for lek, opplevelser og læring. Det er mindre konflikter mellom barna når vi er ute. Å være ute i naturen skaper rom for bevegelse, opplevelse av mestring, naturkunnskap og kjennskap til naturen. Strukturen på dagen er løsere, og "her og nå" stiuasjoner kan taes større vare på. Barnehagen har mange ulike uteplasser som gir barna en variert opplevelse av aktiviteter, miljø- og naturtyper. Barna lærer seg å beherske enkle redskaper som kniv, sag, hammer og øks. De får kunnskaper og ferdigheter som er nyttige i naturen, som å lage bål og å samle av naturens ressurser. Selvstendighet, egne løsninger, samarbeid og samhold er viktige stikkord. Vi som personalet har et bevisst forhold til naturen og friluftslivet, vi er rollemodeller for barna og enige om at frivluftsliv er viktig for barna.