Tradisjoner i barnehagen

I løpet av året har vi mange forskjellige arrangementer som har blitt til gode tradisjoner i barnehagen. Vi evaluerer hver gang vi har hatt arrangementer og noen finner vi ut at vi vil slutte med, mens andre vil vi gjerne gjøre igjen neste år. Her kommer en oversikt over noen av de tradisjonene vi har holdt på i mange år.

Basar
På høsten arrangerer vi basar i barnehagen for å samle inn penger for å hjelpe andre, pengene går til Forut. Gevinstene er ting som barna har laget i barnehagen, som for eksempel bilder, syltetøy, brød, og ellers produkter fra gården som egg, poteter, kjøtt.

Luciafest
Vi går Lucia til de gamle oppi åsen. De yngste går til de nærmeste naboene, de eldste litt lenger. Det er servering av egenproduserte lussekatter og barna synger. På ettermiddagen fyrer vi opp bål og inviterer foreldrene på rester.

Advent
Vi har mange koselige tradisjoner i desember, og hver dag er det adventsstund. Vi tenner lys, har flere adventskalendere, synger sanger, leser historier og vers. Vi er stort sett ferdig med julegavene, og har god tid til å kose oss med ungene, og finne på hyggelige aktiviteter som baking, sledeturer og julefortellinger som ungene liker å dramatisere. Dette er ei koselig tid i barnehagen.

Julebord
Alle barna blir invitert til sikkelig julemiddag i barnehagen. Vi pynter oss og koser oss med julepølse, ribbe og dessert.

Karneval
I februar er det kanevaltid. Barn og voksne kler seg ut, vi leker karnevalleker og koser oss med ekstra god mat denne dagen. Det er morro, og barna er så stolte når de kommer i utkledningene sine.

Cowboyfesten
Som avslutning på barnehageåret har vi en cowboyfest, hvor alle foreldrene og barna er invitert. Alle tar med seg litt mat og vi spiser og koser oss, etterpå er det tid for leker sammen med barna. Barna har gjerne noe de vil vise fram, og vi avslutter med kaffi og kaker.

Besteforeldrefest

Før ferien inviterer vi besteforeldre til fest oppi pergulaen. Vi har vafler og kaffe, synger sammen, kikker i barnas fuglekasser og har ulike aktiviteter. Det er alltid koselig med besteforeldrefest!