Barna er med på slakting og partering av vær

Rammeplan for barnehagen (Kunnskapsdepartementet, 2017) forteller blant annet at barnehagen skal bidra til at barna får innsikt i matens opprinnelse, produksjon av matvarer og veien fra mat til måltid. I Lunde Gårdsbarnehage tar vi denne læringen på alvor, og barna får erfare slakting på nært hold.

Forrige uke fikk vi være med når slakteren kom for å slakte væren oppe i fjøset hos Ole. Selve avlivingen fikk vi ikke se, men det var spennende å følge med på når slakteren flådde væren, hengte den opp og tok ut alle innvollene. Alle sammen så på med stor interesse, og Ole pekte, viste fram og forklarte hva slakteren gjorde underveis. Vi fikk blant annet se hvordan lungene fungerer ved at Ole blåste inn i luftrøret. I tillegg så vi nærmere på magen til væren, og vi lærte at den har fire mager; vom, bladmage, nettmage og løpe. Denne dagen lærte vi mye alle sammen, og det er fint for barna å se hvor maten kommer fra før den havner i butikkhyllene.

I går fikk vi være med Ole når han skulle dele opp væren. Da så vi hvordan kjøttet hadde blitt mye tørrere, og at musklene ikke hadde spasmer lenger, slik de hadde rett etter avlivingen. Først skulle væren veies, og vi fant ut at den var ca 26 kg - tung var den, for kroken i taket løsna når vi hengte den på vekta :-) Etterpå viste og forklarte Ole oss hva de ulike delene på dyret heter, og hva de kan brukes til - for eksempel grytekjøtt, fårikål og pinnekjøtt. Lårene ble lagt i saltlake, og til våren skal vi få smake på fenalår - det blir spennende!

Vi er så heldige som får lov å være med på slike ting i barnehagen!! :-)