Høner

Vi har 8 høner i barnehagen nå. Rasene er ulike, og etter hvert har vi fått vær egen "Lunde-mix" :-) Hønene er fra 1/2-8 år gamle, og verper forskjellig fra dag til dag. Det er stas for ungene å finne egg som de kan ta med seg hjem. Om sommeren går hønene i utebur i barnehagen, slik at ungene er med å forer, koser og steller med dem. Om vinteren står de inne i fjøset vårt, og ungene er med å steller dem der.

Noen år ruger vi fram kyllinger i barnehagen (sist våren 2019). Vi har egen rugekasse, så barna kan følge med på utviklingen og det er alltid like spennende å ta del. Noen ganger klekkes det mange kyllinger andre ganger ikke og spørsmålene er mange. "Hvorfor er det slik?", "Hvordan ser det ut inne i egget?" - undring og erfaring er læring.