Gården som læringsarena

Barnehagen ligger på tunet av en gård, og i fjøset har vi ulike dyr som vi steller og koser med. På gården har vi snart 5 hester, 4 kaniner, 18 høner og 5 sauer. Vi følger livet på gården og deltar i ulike arbeidsoppgaver gjennom året.

Små grupper av barn har ansvar for fjøsstellet sammen med en voksen. Vi ønsker at barna skal utvikle et godt forhold til dyra som er preget av respekt og trygghet. Dette innebærer hvordan de ulike dyra skal håndteres og hvordan de kommuniserer med oss. Dyra er rundt oss i hverdagen og barna lærer å omgås dem gjennom den daglige kontakten. Mange år med barnehagedrift viser at barna blir glade i dyra og gir dem mye omsorg.

Vi ser det som særlig viktig at barna får grunnleggende verdier de kan ha med seg videre i livet om hvordan maten vår blir laget og hvor viktig den er for oss, og om hvordan vi bør opptre for å ta vare på naturen rundt oss og ha glede av den uten at den tar skade av det.