Risikofylt lek

I Lunde Gårdsbarnehage skal barna bli robuste, utfordre seg selv, teste egne grenser, oppleve mestring og utvikle tro på seg selv. Vi vil bidra til at barna blir best mulig rustet til å møte livet!

I Lunde Gårdsbarnehage er vi opptatt av at barna skal bli robuste. Barna skal få mulighet til å utfordre seg selv, teste sine egne grenser, oppleve mestring og utvikle tro på seg selv. Hos oss legges det mer til rette for den risikofylte leken enn i mange andre barnehager. Vi ønsker at alle foreldre/foresatte skal være forberedt på dette da barnet deres begynner hos oss, da dette er en stor del av hverdagen i en gårdsbarnehage.

Risikofylt lek kan deles inn i seks kategorier:
(Ellen Beathe Sandseter, professor ved DMMH)

1. Lek med stor høyde
•Klatring i trær
•Klatring i klatrevegg (med sikring, men høydefølelsen er der)
•Klatring på berg i skogen
•Stor fart på huska er gøy! (Tilpasses selvfølgelig barnet)
•Gøy å hoppe fra taket og ned i snøen!
•Jo høyere snø-haug, jo bedre!
•Ridning

2. Lek med stor fart
•Ridning
•Aking (akebrett/ski)
•Sparkkjøring

3. Lek med farlige redskaper
•Spikking
•Hogging med øks
•Snekring

4. Lek nær farlige elementer
•Samhandling med dyr (Kan potensielt være farlig mtp. spark, bitt osv. Barna lærer å respektere og ta hensyn til dyrene)
•Bål (Vi lager ofte bål ute på tur)
•Vann (Vi er ofte på tur i skogen og leker i bekker og dammer, det er så gøy!)
•Landbruksmaskiner i nærheten av barna, de deltar i potetplukking, steinplukking osv.

5. Lek som innebærer kamp
•Lekeslossing/bryting
•Fekting med pinner osv.
•Politi-røver-lek

6. Lek der barna kan forsvinne/
gå seg bort
•Vi er på tur utenfor gjerdet stort sett hver dag. I skogen er det ingen fysiske grenser.
•Barna blir stort sett fort trygge ute på tur, og vi bygger opp tillit til at barna holder seg i nærheten av gruppa (selvsagt med tilsyn av ansatte).

Risikofylt lek gir barna mange positive effekter!

Motorikk
- Søker større utfordringer etter hvert som de mestrer
- Kroppskontroll

Sosial kompetanse
- Samarbeid
- Kamplek: makt, kamp, tilpasning, overlegenhet, underlegenhet og problemløsning.

Antifobisk effekt
- Redsler oppstår ofte av erfaringer
- Barn søker utfordringer à Mestring!
- Man trenger ikke frykte noe man mestrer.
- Voksnes redsler kan overføres til barnet

Risikomestring
- Erfaring med risikofylte situasjoner
- Styrker barnet i møte med lignende situasjoner senere i livet

Lekens egenverdi for barnet
- For barnet fungerer det farefulle som «lekens bensin»
- Vi må vurdere barnets mestringsnivå og spenningsbehov

Hjelper det å "pakke barna inn i bomull"?

Ja, det kan forhindre at de skader seg, men svaret vårt er NEI, det kan bidra til å hindre store viktige deler av barnets utvikling. Voksne må selvfølgelig vurdere hva man selv er komfortabel med, og tilrettelegge for trygg, men spenningsfull lek for barnet!

Link til en reportasje på dagsrevyen 4. februar 2023 der de retter fokus mot dette!
Dagsrevyen – 4. feb. – Norske Sander angrepet – NRK TV (Se avsnitt 12 - Barn og risiko)