Klær og utstyr

Det er viktig å ha med godt med klær. Vi er mye ute i allslags vær, barnet må ha klær som passer til værforholdene. Vi er avhengige av at barna er varme og tørre for at de skal trives ute og få gode naturopplevelser i allslags vær.

Vi er ute i mange timer i løpet av en dag, og dette stiller store krav til barnas klær og utstyr. Det er viktig at de har gode klær som holder dem varme og tørre under alle værforhold for at de skal trives og få gode opplevelser knyttet til friluftslivet.

Det er noen enkle regler som er lurt å følge for at klærne skal fungere godt.

I perioder hvor det er kan være vått, altså vår, sommer og høst er det viktig med:

- gode støvler som er tette

- regnbukse MED strikk under beina

- regnjakke, hodeplagg og votter som ikke blir våte.

Om vinteren er det viktig med:

- gode sko som passer og holder foten tørr og varm

- en dress eller bukse/jakke som holder snøen ute og varmen inne

- viktig med strikk under beina!

Generelt hele året er det viktig med:

- nok skift, fra innerst til ytterst - minst et fullt skift i hylla, og husk å fylle på=)

- ull varmer godt mot kroppen, også når det blir fuktig og er en fordel hele året.

- bomull er IKKE anbefalt innerst da dette gjør barna kalde!

- ha alltid flere skift med votter, da man er avhengig av å bytte votter etter noen timer for å holde seg varm og tørr uansett værforhold.

Er det noe du som foreldre lurer på i forhold til ditt barn og om dets klær er gode nok, ta kontakt med oss. Vi tar også kontakt med dere dersom det er noe vi ønsker annerledes og ser at barnet trenger for å trives.

Husk at det må ikke alltid være det dyreste utstyret for å være bra, og det kan være mye fint å få kjøpt brukt, noe som sparer både lommeboka og miljøet!

VIKTIG!! MERK alle klær og utstyr som er deres, slik at det kommer til rett plass! ting som ikke er merket kan fortere bli borte, og det sparer oss for mye tid om alt er merket så vi vet hvor det hører hjemme.