Klubben har vært på jakt!

Høsten er her, og det betyr at det er tid for jakt for de eldste barna!

Endelig skulle årets klubb få være med bonden vår Ole på jakt! Vi startet med en skriftlig jaktprøve. Barna svarte på noen oppgaver, blant annet om hvilke dyr man kan jakte på og ikke og kjenne igjen noe dyrebæsj. Alle bestod, og etter hvert kom Ole med flere dyrebilder vi skulle navngi. Ole fortalte også mye om hvorfor man jakter. Det er imponerende hva barna kan! «For å få mat» og «for at det ikke blir for mange!» Det er helt riktig. Hvis det blir for mange, blir det også for lite mat.

Etter at Ole har lært oss mye spennende om jaktbare dyr, var det på tide med skyteprøve. For å jakte storvilt må man jo ha den godkjent! Alle barna fikk skyte på ballong med luftgevær, og alle traff! Dermed fikk alle utdelt jaktkort, og jakta kunne starte! Dette var stas! Med hvert sitt tregevær gikk barna på rekke og rad oppover skogen mot Koia. Langs stien fant vi mange tre-dyr. «PANG!» Det ble litt av en fangst!

Vel fremme på Koia var det på tide med lunsj rundt bålet. På jakt er det viktig å kose seg, så vi hadde med oss kakao også. Etter lunsj ville Ole vise oss hvordan skuddene fra både hagle og rifle ser ut. Han skøyt med hagle på en papirsekk, og det ble mange (!) hull i den! Etterpå skøyt han på en stubbe med rifle. Først skøyt han med treningspatron som brukes på bane. Den lagde jevnt hull rett gjennom stubben. Etterpå skøyt han med jaktpatron, og den sprengte inne i stubben, så hullet på baksida ble mye større. Vi lærte at jaktpatroner gjør at dyret dør med en gang så det slipper å lide. Dette var veldig spennende! (Og litt bråkete da…)

På veg ned igjen fant vi noen flere dyr, og vi måtte bære med oss fangsten ned igjen. Det ble en fantastisk fin og spennende dag, og vi har lært utrolig mye og kjent på både stor spenning og mestringsglede! 😊