"Vårens vakreste eventyr!"

Det er ikke uten grunn at lamming ofte blir beskrevet som vårens vakreste eventyr! Denne uka fikk vi delta på dette i barnehagefjøset vårt!

På mandag oppdaget vi at det nærmet seg at sauen vår Ulla skulle få lamunger. Gruppa som har base i barnehagen fulgte spent med på eftan, men det så ut til at Ulla trengte litt lengre tid. En drøy time etter vi alle hadde reist hjem, kom det tre små lamunger til verden. Den ene klarte seg dessverre ikke, men dagen etter kunne vi hilse på to søte små lam med krøllete ull og store ører. Veldig fine!

Dagen etter var den andre sauen vår Turid såvidt i gang med lammingen da vi kom på morgenen. Vi startet derfor dagen i fjøset, og fulgte spent med. Turid trengte nok litt mer fred og ro, så da lekte vi litt i flishaugen sålenge mens Ole passet på at alt gikk greit med Turid. Kort tid etterpå fikk vi vite at den første lamungen hadde kommet. Ole hadde måttet hjelpe til litt da den kom med hodet først i stedet for frambeina. Det gikk heldigvis veldig fint, og ikke lenge etterpå kom det andre og siste lammet ut i full fart. Ingen av oss rakk å få det med oss før vi så lammet ligge på bakken fortsatt i fostersekken. Turid var flink og vasket lammene sine, og vi kunne høre spe breking fra de to små!

Selv om vi ikke fikk sett selve fødselen, fikk vi se prosessen rett før og rett etter. Enda morsommere er det å se lammene dagene etter da de er rene og fine i ulla, og kanskje de vil ha kos? Turid sine lam er allerede ganske tamme, og tar gjerne imot litt kos. Lammene har allerede fått navn: Wendy, Bærtil, Prisilla og Jesper.

Dette er en morsom og spennende opplevelse for både store og små, og barna får erfare livets gang på nært hold!