Den magiske førjulstida

Desember er tid for juletradisjoner i Lunde Gårdsbarnehage!

I Lunde Gårdsbarnehage har vi mange juletradisjoner, og desember er full av kos og moro. Hver dag starter vi opp med adventsamling kl.9. Her samles vi inne på stua og tenner lys, synger og hører fortellinger. Et nytt navn trekkes hver dag og dagens barn får trekke ned hjerte fra vinduet, tenne lys og får utdelt en stor pepperkake på pinne. En koselig stund sammen før vi deler oss i grupper for dagen.

Første uka i desember gikk vi på leiting etter juletre i Velstuen. Hele gjengen, store og små, gikk opp den lange bakken for å finne det fineste treet. Odin (shetlandsponnien vår) var også med, og det var godt å kunne slappe av litt på hesteryggen for flere. Barna hjalp til med å både sage og bære, og Ole hjalp oss med traktoren for å frakte treet ned til barnehagen. Nede i barnehagen satte vi det opp ute og pyntet det med kuler og lys. I tillegg har vi slått på utelysene som rammer inn barnehagen, så nå er det ordentlig julestemning hos oss! OG det har kommet snø!

Mandag denne uka hadde vi nissefest! Nisselua var på, og etter adventsamling der vi fikk høre om fjøsnissen, gikk vi opp til sauefjøset for å se om han var der. Og jammen var han det! Før vi rakk å komme inn, merket vi at han kastet høy ned på oss. Han er nok litt rampete den fjøsnissen frem til han får grøten sin. Vel fremme på høyloftet sang vi "På låven sitter nissen" og snakket med fjøsnissen. Mange ville også sitte på fanget, det var stas! Etterpå gikk vi ned igjen i barnehagefjøset der det var dekket langbord med halmbunter som sittebenker. Det var fint pyntet med både lyslenker og duker. En veldig fin dag med mye julestemning!

Vi har også bakt pepperkaker flere dager. Det er alltid stas å få bake! Vi skal også bake lussekatter!

Førstkommende mandag er vi klare for å gå Lucia. Da tar vi på oss hvite skjorter, glitter og lys og går rundt i åsen og serverer lussekatter. Vi har øvd på Lucia-sangen, og vi er sikre på at dette også blir en fin dag.

Onsdag har vi også vårt årlige julebord i barnehagen. Da er det på med finstasen og frem med både ribbe og riskrem. Denne dagen er nesten som juleaften! Her får vi også smake på eget øl barna har vært med på å lage.

Klubben (de eldste barna) har vært nede på Amfi Raufoss og lagt hver sin gave under frelsesarmeen sitt juletre der. Dette er gaver som skal gis videre til de som trenger det mest. En veldig hyggelig ting å gjøre! Fint å reflektere rundt dette at det faktisk ikke er alle som får julegaver til jul.

Vi ser frem til enda mer kos og moro de siste dagene før vi alle tar en velfortjent juleferie!