Høsten i barnehagen

Det er mye som skjer på høsten i barnehagen, i tillegg til å bli kjent og komme i gang med nytt barnehageår :-)

Vi har høstet mye fra kjøkkenhagen i barnehagen, samt fra naturen. Gulrøtter, poteter, brokkoli, blomkål, sukkererter, sopp,blåbær, tyttebær, nyper, epler mm. Dette bruker vi til lunsjen vår, og vi lager syltetøy eller tørker. Barna er med på prosessene hele veien, helt fra såing/planting til høsting/spising.

I oktober har vi hatt tema jakt og slakt, og vi har sett en elg som ble skutt på jakt i nærområdet, de eldste har vært med på "jakt" med tre-gevær og tre-dyr, vi har vært med på slakting av vær og oppdeling av denne i etterkant. Vi spiser også mat som vi får av sau og elg. Her ser vi sammenhengene i naturen, og barna får en bedre forståelse for hvor maten kommer fra.

I tillegg til dette har vi også hatt med Odin, ponnien vår, på skogsarbeid. Han har dratt fram tømmer, som vi har samarbeidet om å saget og kappet. Barna har vært med på "økse-kurs" med Ole, og jobbet ivrig med å få på plass ved før vinteren setter inn.

Vi rydder og ordner i barnehagen, raker og gjør klart til en ny årstid. Barna deltar i arbeidet og vi kjenner på fellesskapsfølelsen når vi jobber sammen. Det skaper samhørighet og barna føler seg betydningsfulle når de kan være med å hjelpe til med hverdagslige gjøremål.