God jul og godt nyttår!

Vi har hatt en kjempefin adventstid i barnehagen og nå tar vi alle juleferie :)

Vi har mange tradisjoner i Lunde, og mange av de er selvfølgelig i desember. Vi starter hver dag med adventsamling kl.9 der vi trekker hvem som skal tenne lys og ta ned hjertet fra vinduet. Stor stas når man hører sitt eget navn bli lest opp. Vi har sunget mange julesanger, gått rundt juletreet, lest julefortellinger, hørt juleeventyr og lært om jul i gamledager.

Adventstiden startet med å hente juletre og pynte det utenfor barnehagen. Sammen med julelys rundt hele barnehagen ble det en helt magisk julestemning ute her. Odin var selvsagt med. Han fikk på sele og slede og dro det fine juletreet vi fant tilbake til barnehagen.

Tradisjonen tro måtte vi også opp på låven og se om vi møtte på fjøsnissen - og jammenmeg var han der i år også! Han lå og sov i høyet, men våknet når vi kom med grøt til han. Både spennende og litt skummelt å få sitte på fanget etterpå. Etter vi hadde besøkt fjøsnissen hadde vi nissefest i barnehagefjøset. Der ble det langbord og nissegrøt!

Vi har også gått lucia til naboene. Det var veldig koselig, og det varmer ekstra når de som åpner døra blir rørt av at vi kommer på besøk og synger.

Høydepunktet i hele desember må nok være julebordet vårt! Barna har på seg finstasen, langbordet er pyntet og julemiddagen serveres. Barna får også smake på ølet de var med på å lage noen uker tidligere. En veldig koselig tradisjon!

Vi har også deltatt på førjulsgudstjeneste i kirka, og vi har hatt flere bakedager der vi har laget masse pepperkaker! I tillegg har vi lekt masse ute i snøen, kjørt hest og slede, vært på tur, kjørt spark og akt i akebakken -  det er gøy!

m

.... og med det vil vi ønske dere en god og fredfull jul og et riktig godt nyttår!