Fjøsmesterne er i full gang med fjøsstellet!

Etter åpningen av det nye barnehagefjøset vårt har vi hver uke tre fjøsmestere som har ansvaret for stellet av dyra på mandag, onsdag og fredag. Det er stor stas å få var fjøsmester, og er det en plass ledig en dag, er ikke den vanskelig å fylle med en frivillig;)

Fjøsmesterne har fjøsstellet tre dager den uka, og det rullerer på hvilke barn og voksne som er med hver uke.
Det finnes egne redskaper som barna bruker som er tilpasset barnas størrelse. De får delta i alle arbeidsoppgavene som stellet består av, og en opplevelse av å mestere og å få være til nytte er viktige hovedpoeng barna skal få oppleve i fjøset.

Oppgavene består av å fôre geiter, sauer, hester, kvige og okse, høner og hanen, kanin og marsvin. Det skal også måkes så dyra har et tørt og rent sted å legge seg. Med egne trillebårer og greip går denne jobben som en lek, og de er veldig ivrige! Kos med dyra er også viktig, og den gode kontakten barna får med dyra ser vi har en positiv virkning på både store og små, særlig i utvikling av empati og medfølelse, forståelse av den andre.